2018. április 06. 17:07 - Anatole, a porondmester

Szerepjátékok és metaszabályok

Most, hogy épp szerveződőben van a következő csapatom a közelgő Szférák Vándoraira jutott eszembe, hogy akarva-akaratlanul mennyi metaszabály veszi körbe a játékokat. Így hát ennek kapcsán született meg eme bejegyzésem, gondolatcunamim.
rules-1752536_960_720.png

A metaszabályok amúgy is az életünk részei, de most nyilván a szerepjátékok körében nézném meg őket.

Esélyesnek tartom, hogy vannak, akik pislognak a dolgon (talán inkább a kezdők), hogy mik is ezek, pedig nyilván találkoztak már vele ők is. Az „aha” pillanatot előidézve leírok ide párat:

- Partioptimalizálás végett olyan karakter/kaszt kell a csapatba, amilyen még nincs. (Kell a gyógyító, vagy valaki vegyen fel releváns képességet.)

- A PvP-t kerülni kell, ha csak nincs előzetesen engedélyezve.

- Gonosz/genyó karakter lehetőleg ne legyen a csapatban, hacsak nem arról szól a történet és mindenki az.

- A főgonosz monológját illik meghallgatni.

- A karakterben legyen kalandvágy, hogy menni akarjon arra, amerre a történet viszi, vagy épp kalandozni.

- Játékos karakter nem hal meg csak úgy a mesélő akaratából, még ha a narratívában épp helye is lenne.

Azért ezek nagyrészt nem ismeretlenek, ugye?

Nyilvánvalóan megvan a szerepük ezeknek a szabályoknak is, hiszen nem lenne nagy poén, ha egy csapattársunk már a harmadik percben megölné a karakterünket, hogy aztán elszedhesse annak értékeit, és felmarkolja érte a tapasztalati pontokat.
Természetesen én magam is használok metaszabályokat, alkalmazkodom, vannak, melyeket jobban preferálok másoknál. Ez csapatonként változik, nagyban függ kikkel játszik az ember.
Ahogy egy alapkönyv megadja a világ kereteit, úgy ezeknek az íratlan szabályoknak az összessége pedig a közösség kereteit igyekszik egy részről biztosítani.

4722382623_8fe865f1cc_b.jpg
Igazából itt mesélői és játékosi oldalról is érdekes kérdés ez. Úgy vélem, sok dolog befolyásolja, hogy egy adott csapat mennyire tud jól együtt játszani, és kétség kívül a metaszabályokban mutatott egységes irányú gondolkodás is belejátszik ebbe.
Jómagam is van, hogy rugalmasabban kezelem ezeket – értsd: mesélőként csapatra szabjuk -, de például engem a PvP sosem kötött le. Mindig igyekeztem olyan helyeket keresni, ahol nem azon ment a rugózás, hogy kinek nagyobb a csapatban… a kardja vagy, hogy mikor próbálnak meg suttyomban hármas vérkötésbe vágni. Tisztában vagyok vele, hogy ez kivesz a játékból valamennyit, nyilván, de mindenki olyan keretrendszerben játszik, amely számára és a csapat számára ideális.

Aztán ott van az alapkönyvekben lefektetett szabályok kérdése is. Követni kell-e azt tűzön-vízen át vagy a történet, és a szórakozás előbbre való, és a sok helyütt leírt aranyszabály érvényes?

Minél többet agyalok ezen, annál több kérdés merül fel bennem, így sokáig lehetne ezt még tárgyalni. Mindenesetre ez a bejegyzés inkább egy beszélgetés elindítójának lett szánva, hiszen mindenki másképp gondolkodik erről a témáról, és érdekesnek tartom, ki hogyan látja a metaszabályokat és helyzetüket, alkalmazásukat, stb.


Ti, kedves Olvasók sok szabályt használtok? Van olyan, amelytől nem szívesen válsz meg? Mi a helyzet mesélői és játékosi oldalon?


(Képek: flickr, utóbbin pedig a méltán híres Will Wheaton.)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://anatolemondja.blog.hu/api/trackback/id/tr9213814816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KuraudoSutoraifu · dexrpg.wordpress.com 2018.04.23. 09:58:39

Nálunk a partioptimalizás jelentette a legnagyobb gondot régen. Általában mindenkinek volt egy alapvető elképzelése a kedvenc karakteréről az adott játékban és mivel mindenki egyedül alkotta meg a karakterét (típus, class, klán, stb azért nem volt titok), amiből néha hihetetlen csapatok jöttek össze. Karakterek, akikre tényleg rá lehet csodálkozni, hogy ezek mi a vihar miatt vannak egy légtérben?

Amit eddig nem egyszer próbáltam kőbe vésni, az egy roppant egyszerű, de kritikus szabály:
"Ismerd a karaktered képességeit."
Hihetetlen hangulatromboló, amikor feszült helyzetben a mesélőt kérdezik, hogy ez a Technika/Diszciplína/Contract/stb. hogyan működik, mit lehet vele kezdeni.

Én alapvetően szeretem a szabályokat, az esetek 99%-ban követem is őket, a maradék 1% általában a sztori/karakterek miatt elkövetett mesélői csalás, ami értelmetlen karakter halálokat, vagy 2 másodpercig tartó giga-mega-brutál-final-epic-big boss fightokat előz meg.

Anatole, a porondmester · https://www.facebook.com/anatolemondja 2018.04.25. 14:05:33

@KuraudoSutoraifu: Én mindig szeretem, ha az emberek egyénileg hoznak karaktert és mondjuk harcos nélkül maradnak. Mostani L5R életútban az eddigi bushi cserélődött egy udvaroncra, így nagyon frontline nincs. Egészen máshogy kell a problémákhoz hozzáállniuk.