2017. június 07. 19:09 - Anatole, a porondmester

Néhány (eddigi) infó a Vampire 5. kiadásáról

A World of Darkness 25. évfordulóján napvilágot látott a hír, miszerint készülőben van a Vampire: the Masquerade 5. kiadása, amely jelenleg pre-alpha állapotban van. Szerintem nem csak én vagyok úgy vele, hogy igencsak várom már, mit hoznak ki belőle, így arra gondoltam, hogy összeszedek infókat, amelyeket itt-ott elcsepegtettek. Kíváncsi vagyok, hogy látják a régi motorosok és mindenki más is az új kezdeményezést!
letoltes.png


A játékról azt mondták, hogy olyan lesz, mint az új Mad Max, azaz a régi alapokra épül, abból dolgozik, de határozottan egy új elgondolás lesz benne jelen. 2018 első felében érkezik az új kiadás.

A legtöbb infó a berlini eseményről származik, illetve egy-két szerencsés illető spoiler nélküli tesztjátékáról.

Újfent felhívnám a figyelmet arra, hogy ez még csak a rendszer pre-alpha állapota, szóval sok minden változhat, és valószínűleg fog is.

Általános infók:
A legfontosabb fogalmak és intézmények, így a „Bestia” és a „Kamarilla”, stb. bizonyos szinten megváltoznak majd.
A metaplot pontosan a Gyehenna előtt veszi kezdetét.
A metaplot konzisztenciájának megőrzésére nagy figyelmet fordítanak, és állítólag a játékosok befolyásolhatják a későbbiekben.
A halandókat a rendszer nem egyszerű vérbabáknak kezeli majd.
A berlini játékteszt a metaplot hivatalos része, a későbbiekben is sok hivatalos játék lesz majd (mind asztali, mind LARP).
A későbbi, Vampire témájú, de más platformú játékok alapja szeretne lenni.
Az egyik mottó: "Minél inkább bestiává válok, annál kevésbé leszek az!"
Próbálnak figyelni arra, hogy kompatibilis maradjon a régi könyvekkel.


Setting infók:
A Kamarilla inkább lesz egy titkos társaság, ahová ki kell érdemelni a bejutást.
A Kamarilla hét klánja, és az Anarchok lesznek elsőként megjelenítve.
Lokálisabbá válik a játék, jobban fókuszál majd egy-egy domíniumra.
A vámpírok igazán deviánsak az elíziumokon lehetnek, ott élhetik ki magukat, öltözködés stb. terén, a halandó világba minél jobban bele kell simulniuk. Két külön arc: egy a többi vámpír felé, egy a halandó világnak.
A Szabbat a világban zajló háborúkkal van elsősorban elfoglalva.
A Kamarilla pedig a hírszerző ügynökségeket próbálta felhasználni.
Megkezdődik a második inkvizíció.
A Vérfarkasok megerősödése és egyre nyíltabb lázadása azok ellen, akik Gaia haldoklását okozzák.

17156212_10154830323285465_590448081772848102_n.png

A rendszer:
A d10 rendszer és a kockatartalék, illetve a sikerek összeszedése marad.
A célszám mindig 6 marad, a nehézséget az elérendő sikerek száma határozza majd meg.
Az 1 már nem lesz balsiker.


Sikerfaktorok:
Sikeres akció: X számú siker kell nehézségtől függően, ha ez megvan vagy még több is, akkor sikeres az akció.
Sikertelen: Ha van siker, de nem éri a megkövetelt sikerek számát.
Kritikus sikertelenség: Ha egyáltalán nem lett siker dobva egy kockával sem.

A kritikus sikertelenség máshogy lesz kezelve, mint a balsiker. Nem annyira durva a helyzet, inkább komplikációk vagy a helyzet eszkalálódása várható.
Ha karakter értékeire lesz dobás, ott mindig az aktuális értéket kell figyelembe venni.


Tulajdonságok:
3 tulajdonság marad: fizikális, mentális, szociális. 1-5 között mozognak majd pontértékben és specializálhatóak lesznek.
Eltűnik így a 3/3 felosztás és nem lesz erő, ügyesség, állóképesség, manipuláció, karizma, megjelenés, észlelés, intelligencia, érzék. Lehetséges, hogy ezek kerülnek be specializációkként.


Képességek:
A V20-hoz képest 30 képesség 25-re csökken és összeolvasztják őket, nem lesz adottság, képzettség, ismeret szerinti felosztás.
Úgy látszik, hogy a tulajdonságok és képességek átvariálását az új Mind’s Eye Theatre rendszeréből álmodták meg.


Akaraterő és vonzatai:
Az akaraterő immáron 1-5 között mozog majd, nem lesz természet és viselkedés. Erény és bűn váltja fel, mint a CofD-ban (régen nWoD).

Akaraterő felhasználható lesz, +1 kockáért/az összes sikertelen kocka újradobásáért. (Ez az eddigi két teszten másféleképp működött).
A pontok a CofD rendszer szerint tölthetőek vissza, tehát:
- kevés akaraterő, ha a bűnét éli ki a karakter,
- sok pont, ha az erényét valósítja meg.


Az éhség:
Talán az eddigi legnagyobb változtatás ebben várható.
A vértartalékot három másik jellemző fogja felváltani:
- éhség
- önuralom/higgadtság (composure)
- vérhasználat/vérkeltés (blood roused - ezt nem igazán tudom jól lefordítani, de a vérhasználat áll hozzá a legközelebb)

Az új rendszer célja, hogy magát a táplálkozást is sokkal jobban a történet részévé tegye, ne csak a „vadászom, mert kell a nafta”- típusú mellékvágány legyen. Emellett az új rendszer jobban segít abban, hogy a Fenevad igenis egy komoly tényező legyen, amelyet csak nagy áron lehet visszatartani.


Hogyan is működik?
Az éhség értéke 1-5 közt mozog.
Képesség dobásoknál tulajdonság + képesség értéknyi kockával dobunk, de az éhség értéknyi kockát behelyettesítünk éhség kockákkal (ez igen, ez oszt igen, ez a mondat, gratulálok magamnak, bocs mindenki mástól).

A dobás ugyanúgy fog kinézni, leszámítva, hogy az éhség kockákkal dobott 1-es érték problémákat okoz. Minél több, annál nagyobb a para. Ez különféle kompulzív viselkedésben fog megjelenni.
A vámpír érzi a késztetést a vérivásra, ezt pedig az önuralom/higgadtság pontjaival tudja majd leküzdeni. Ha ebből már nem áll a rendelkezésére, úgy az Őrjöngés elkerülhetetlen, és a viselkedése és egyre furcsábbá válhat.

Példa:
Éhség érték: 3
A dobás: mentális(4) + éberség(2).
6 kocka, amelyből 3-at éhség kockákkal helyettesítünk, tehát 3 normál kocka és éhség kocka lesz az, amellyel dobunk.
A dobás értéke: normál kockák: 7, 0, 2. Éhség kocka: 1, 8, 6.
Sikerek: 7, 0, 8, 6. Tehát 4 siker, viszont van 1-es az éhség kockákon, szóval ez valamilyen problémát szül.


Éhségcsillapítás:
Emberek, állatok és hideg vér (bezacsizva pl.) is megfelel táplálkozás céljából, de mindnek más hatása lesz.

Ha a vámpír emberből táplálkozik, és az túléli, akkor a vérszívónk éhsége 3-mal csökken, de minimum 1 lesz. Állatoknál 2 a csökkenés, hideg vérnél 1, de minimum 1 marad mindig.
Egyedül akkor lehet nullára vinni az értéket, ha az emberi áldozat bele is hal a táplálkozásba. A vámpírok elemi ösztöne a gyilkolás, így csak és kizárólag akkor szűnik meg ez a késztetésük, ha ezt is kiélik, így viszont az éhségüket 4-5 pontnyival is csökkenthetik.
Ennél fogva az emberségesebb vámpírok sosem tudnak teljes mértékben „jóllakni”, hiszen mindig ott marad bennük a Fenevad kaparászása és ezzel együtt az Őrjöngés veszélye.

Az éhség két módon növekszik.
Minden éjszaka 1 ponttal növekszik.
Vérhasználat-rendszer alapján.

Nem a vámpír vére fogy, hanem a táplálkozás iránti vágya növekszik.
A vérhasználat-rendszer azt hivatott modellezni, hogy a vámpír hányszor kelti fel a vérében lakozó erőt (rouse the blood). Az értéke eggyel növekszik, ha a karakter tulajdonságot növel, diszciplínát használ, meggyógyít egy sérülést.

Ha összejön 5 pont vagy vége a jelenetnek, akkor a megfelelő számú kockával kell dobni. Minden kocka, ami nem siker, növeli az éhség értéket. Utána blood roused rendszere nullázódik.


Az vagy, amit megeszel:

Az áldozattól függően különféle effekteket kaphat a karakter, eddig kettőre derült fény.
+1 pontnyi Gyorsaság, melyet vérhasználat érték növekedése nélkül lehet ellőni.
+1 minden szociális helyzetben az éjszaka hátralevő részére.


Harc:
Egyszerűsítve lett. Alapból 1 támadás dobás vs. 1 védekezés dobás. Lőfegyver esetén nincs védekezés.
A kezdeményezés meghatározott értékek alapján történik.
Nem lesz a megszokott formában sebtűrés.
A harc marad körökre osztott, de gyorsul és dinamikusabb lesz.


Sebzés:
Két típus lesz: nem komoly/felületi és aggrevált.

Egy halandónak aggrevált lesz, ha vascsővel verik fejen, vámpírnak nem.
A felosztásban itt szintén a MET normál/aggrevált sebzésfelosztása köszön vissza.


Diszciplínák:
Nagyjából változatlanok maradtak, de minden szint növeli a blood roused értéket.
A Gyorsaság kis szinten nem extra akciót ad, hanem a kezdeményezést növeli.


Gyengeségek:
Nem mind, de lesznek, amelyek megváltoznak.



Bármi változhat még, de nagyon úgy fest már egy elég konkrét irányvonalat kaptunk az elkövetkező kiadáshoz. A mechanika az, amely még a legtöbbet változhat, arról ezért nem is nyilatkoznék, de maga a setting az nagyon érdekesnek és újítónak hat, szóval kíváncsian várom.

 


(Források: rpgcodex.net, Teylen’s RPG Corner, pastebin.com, WoD csatorna a youtubeon, képek szintén az ő tulajdonukat képezik.)

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://anatolemondja.blog.hu/api/trackback/id/tr8812568443

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.